niedziela, 14 lipca 2013

20. M.J.Scott - Soda, soda , soda

Wcale nie chodzi o płynny dodatek do dżinu. Nie, nie!
Będzie mowa o sodzie oczyszczonej i jej wielu zastosowaniach. I najgorsze w tym wszystkim jest to, że ci którzy to teraz czytają pewnie wszystko to doskonale wiedzą, ba, nawet stosują, a ja właśnie "odkryłam Amerykę".

A było tak:
Stoimy w Lindos na wyspie Rodos wypuszczając korzenie. Dzieje się tak z dwóch powodów; jest tu pięknie, to po pierwsze, a po drugie wieje Meltemi, więc i tak nie możemy się ruszyć.
Codziennie rano, bardzo rano, jeszcze przed poranną kawką wyjeżdżamy na plażę na biegi. Kapitan biega od ciasteczka do ciasteczka, a gdy go to zmęczy, bądź znudzi kopie doły. Kopie z takim zapamiętaniem jakby spodziewał się tam znaleźć skarb jakiś. Przednie łapy pracują szybko i wytrwale, dołek obok dołka, tunel, potem jeszcze jeden dołek. Pyszczek, oczy uszy, wszystko w piachu. Wszystko na psie i dookoła psa też. W ciągu dnia przysypiamy, a wieczorem, tuż po zachodzie znowu na plażę na bieganie i zabawy.
Któregoś wieczora zauważyłam straszną rzecz. Ronie zapewne zapadł na jakąś okropną, nieuleczalną chorobę pazurów wokół których widniały rozpulchnione, zaczerwienione obwódki, a w nich pazurki jakby zaraz chciały powypadać. Wobec czego zanim moje włosy wypadły z rozpaczy, zwróciłam się po radę do Karoliny, która wyhodowała Rona i wiele innych charcików też. Natychmiast poprawiła się moja kondycja psychiczna gdy już wiedziałam jak działać w przypadku zatarcia z powodu piachu i słonej wody. Nabyliśmy tutejszy odpowiednik naszego oxycortu (Grecy twierdzą, że zdecydowanie lepszy) i jeszcze sodę oczyszczoną. Sodę! Zupełnie zapomniałam, że sodę kiedyś używało się do robienia okładów, a nie tylko do pieczenia ciasta. Czekając aż wchłonie się ten grecki oxycort w poduszeczki Kapitana tak żeby maści nie zlizał, zapytałam googla jakie są zastosowania sody oczyszczonej. Nie uwierzycie co taka soda potrafi! No prawie wszystko!

"Dodana do ciasta ma właściwości spulchniające, doskonale czyści fugi i pomaga na zgagę. Sprawdza się w kuchni – zmiękcza wodę, usuwa z dłoni i desek do krojenia zapach czosnku i cebuli, czyści wszystkie kuchenne sprzęty, usuwa z lodówki brzydkie zapachy, zapobiega rdzewieniu, gasi tłuszcz… W łazience zastępuje wybielacz do prania, jest zamiennikiem talku, nadaje się do szorowania armatury…"
"Z odrobiną sody można doprowadzić do porządku cały dom: umyć okna, uprać dywany, wyczyścić srebra, zlikwidować plamy z herbaty i kawy, usunąć brzydki zapach z butów, odświeżyć zapach w szafie, doczyścić żelazko…
Sodę stosuje się również w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym (na przykład w paście do zębów), jest dodawana do pasz dla zwierząt, znajduje się w barwnikach, środkach wybuchowych i… gaśnicach. Co najważniejsze, soda oczyszczona to substancja nie tylko skuteczna, ale przede wszystkim eko."

Po co ja kupuję tyle różnych środków i preparatów do prania, czyszczenia, odplamiania? - pomyślałam. Przecież starczy kilogram sody i załatwi się wszystko! Póki co znalazłam w przegródce na przyprawy 80 gram. Postanowiłam wypróbować ten fantastyczny wynalazek jako pochłaniacz zapachów w toalecie Kapitana. Podsypałam trochę proszku pod podkład na który robi się siusiu i......naprawdę działa! W toalecie psa nie ma już brzydkiego zapachu o który w tutejszych upałach było szczególnie łatwo.

Jestem tak zachwycona, że postanowiłam się z wami podzielić moim najnowszym odkryciem, wybaczcie więc że nie o pływaniu tym razem, ale życie nie z samego pływania się składa. Ronowi łapki goją się bardzo szybko, a my przystępujemy do testowania sody przy myciu statku. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz